Limonaadi lugu
Jou, pihvid!
Mina olen Eesti kõige kuulsam siga – Limpa. Pmst võib mu kohta öelda lausa ikoon.
Minu limonaadi tarbib kogu Eesti ja minu nägu tuntakse ära isegi piiri taga, Lätis.
Kui sa küsid mult, et millised on minu isikulised asesõnad ehk personaalpronoomenid, siis ma ütleks, et he/him. Kui sa küsid, et kas ma olen millenial või Gen Z, siis ütleme nii, et ma olen vanuselt Gen Z, aga ma identifitseerin end kui millenial. Olen olemuselt üsna vabameelne – teen krooksu ja lasen puuksu seal, kus juhtub. Samas kui näiteks president või mõni peenem luud läheduses on, siis võin ka väga eeskujulikult käituda.

Saan üldiselt kõigiga hästi läbi – pisikeste juntsudega, kes vaevu on alles jalad alla saanud, vanaemadega, kes oma lastelastele eeskujulikult limpsi ostavad, kui nood neid korra aastas külastada söandavad, ja tbh kõikide teistega ka, kes nende kahe kategooria vahele jäävad.
Aastakümnete jooksul olen ma palju figureerinud telereklaamides, mis on lõbustanud nii noori kui ka vanu. Kui sa leiad ühe inimese Eestis, kes on vanuses 25–40 ja ei tea, kes on Tšiki & Briki või mis asi on Hull Õun, siis palun näita mulle teda ja ma tutvustan talle Limpa elustiili.
Mis asi on Limpa elustiil, sa küsid?
Selleks, et elada Limpa elustiili, peab olema kõikide Limpa asjadega kursis:
- peab olema oma elu vältel joonud mõistlikes kogustes Limpa limonaadi;
- peab olema lugenud Eesti parima kirjaniku, Andrus Kivirähki raamatut “Limpa ja mereröövlid”;
- peab olema osa võtnud Tartu või Tallinna Maratoni Limpa lastejooksudest või lõpetanud Limpa suusakooli suusaõppe;
- peab olema vähemalt ühe korra elus pesnud end Limpa šampooniga;
- peab teadma vähemalt ühte inimest, kellel oli kunagi klapiga Limpa telefon;
- peab teadma vähemalt ühte inimest, kellel oli kunagi Limpa pildiga pangakaart;
- peab olema maganud Limpa voodilinade vahel;
- peab olema sünnipäeval joonud Limpa lastešampust;
- peab olema endale Limpa kõrremahla peale ajanud;
- peab olema Limpa lauamänge mänginud;
- peab teadma peast kõiki Limpa laule, alustades “Tšiki-Brikist” ja lõpetades lauluga “Purk on lahe”;
- peab olema teadlik, et Limpal on oma roosa auto, mida saab CityBee äpist laenutada.
Kui kõik eelnimetatud punktid on kirjas, siis võid end vabalt tõeliseks Limpa fänniks kuulutada. Selliseid fänne on mul Eestis päris palju. Avalikus kohas ei saa ma rahus jalutada, ilma et keegi mind kallistama jookseks. Fännid pressivad DM-idest, uksest ja autoaknast sisse ning lausa laskuvad mulle kaela. Minust on kirjutatud laule ja tehtud filme. Üks fänn isegi tätoveeris mu nime oma alahuule sisse. Vot see jääb mulle eluks ajaks meelde!
Ega mul rohkem vist midagi öelda olegi. Joo limpsi edasi ja jälgi mind ka instas, eks? http://instagram.com/insta_limpa
Piis aut!
Limpa
Karastusjoogi ajalugu
Maitsva sidrunilise karastusjoogi limonata’ga kaubeldi Itaalias juba 1630. aastatel. Vanimad säilinud õpetused limonaadi valmistamiseks ulatuvad 18. sajandi algusesse. Ühes limonaadi valmistamisõpetuses on soovitatud leotada sidrunikoori vees, seejärel lisada sidrunimahla ja maitseks koriandri- või kaneelipuru. Teise õpetuse järgi tuleb esmalt keeta sidrunilõike allikavees, lisada suhkrut ja seejärel jook maha jahutada. Mõlema retsepti juures on aga olnud käsk enne tarvitamist limonaadi filtreerida.
Veidi üllatav on fakt, et Eesti limonaadi ajalugu sai alguse hoopiski apteegist. Esimesed andmed limonaadi eelkäijast pärinevad 1634. aastast, mil Tallinna linnaarst Gerhard Himsel hakkas Eestis valmistama uudset sidrunijooki, mida pakkus apteegis peaaegu et universaalravimina. Paarsada aastat hiljem, 1860. aastal alustas Viljandi apteeker Schoeler gaseeritud puuviljajookide müügiga väljaspool meditsiinivaldkonda ja alguse sai laialdasem limonaaditootmine.
Ehedad Eesti limonaadid
Kes ei meenutaks aeg-ajalt lapsepõlve muretut ringilippamist, helesinist taevast ja rohelisest rohelisemat muru, mis õhtuks põlved ära parkis ning ema-isa pead vangutama pani? Ehedad mälestused ajast, mil maailm kahte pihku ära mahtus ning järgmisel hetkel liblikana lihtsalt käest kadus ja kuhugi tundmatusse haihtus. Nende mälestustega on põlvest põlve põimunud päris asjad, mis on olnud olemas meie lapsepõlves ja on praegugi siin. Ehedad, ainulaadsed ja täpselt selle õige maitsega, mida mäletame – need on ehedad Eesti limpsid: Limonaad, Kelluke, Valge Klaar ja Barbariss. Kamba peale kokku enam kui 200 aastat mullilisi mälestusi ja kompromissitult head maitset.
Limonaad
“Eheda Eesti limpsi” märgiga staar on traditsiooniline ning ainulaadse maitsega karastusjook Limonaad – see ainus ja õige. 1936. aastal loodud retsept on A. Le Coqis järjepidevalt tootmises olnud peaaegu 80 aastat. Limonaadi koostises on kasutatud unikaalset ekstraktide kooslust, millest saadud ainulaadset maitset pole suutnud jäljendada ükski teine ettevõte. Limonaadi ehe klassikaline maitse on tuntud põlvest põlve, liites praeguseid vanavanemaid, emasid-isasid ja uusi limonaadisõpru. Suure panuse Limonaadi tutvustamisele on andnud Eesti oma kangelane – limonaadisiga Limpa, kelle suurim soov on, et Limonaad kunagi otsa ei lõppeks.
Limonaadi valmistamine
Limonaadi tootmine on puhas valmistamise rõõm. Et see liiga tavaline ei tunduks, on limonaadisiga Limpa võtnud endale südameasjaks teha ülevaatlik skeem ja näidata täpselt ära, kuna ja kuidas mustmiljon mulli Limonaadi pudelisse saab.
Limonaadi ainulaadselt klassikaline maitse ja lõbusalt kihisev olemus sünnib alati naeratuse saatel. Limonaadi täpne koostis on muidugi saladus, kuid Limpale teadaolevalt Limonaadi väga erilise ekstraktide koosluseta rõõmsat maitseelamust ei saavuta.
Kogenud meistrid keedavad siirupi ja lisavad nii limonaadiekstakti kui ka pruunistatud suhkrust saadud karamelli, mis annab Limonaadile iseloomuliku pruunika värvuse. Seejärel saabub hetk, mil siirupiköögi maagia seguneb mulliveega ja tekib lummavalt pulbitsev jook.
Kuumas ahjus puhutakse ideaalse kujuga pudelid, seejärel võibki alata villimine ja viimase sära lisavad etiketid. Ühes tunnis valmib tervelt 18 000 pudelit Limonaadi!
Kui midagi jääb veel selgusetuks, siis meie hea partner, teaduskeskus AHHAA pakub kohapeal võimalust Limonaadi meistriklassis osaleda ja meie originaalsetest komponentidest ise oma maitse järgi parajalt tummine Limonaad, see ainus ja õige, kokku segada. Töötoad toimuvad keskuse külastajatele nädalavahetustel ja koolivaheaegadel. Samuti on Limonatooriumit võimalik tellida külastusgruppidel. https://www.ahhaa.ee/et/limonatoorium
Kes ei liigu, see limpsi ei joo!
Nii kõlab uue aja moodne vanasõna. Tõsi see on: et karastusjoogist rõõmu tunda, tuleb liikuda ja tasakaalustatud toitumisele tähelepanu pöörata.
A. Le Coq on pikkade karastusjoogi valmistamise traditsioonidega Eesti tootja. Pakkudes Eesti oma ehedaid maitseid, soovime olla aga rohkem kui joogitootja. “Kes ei liigu, see limpsi ei joo!” on põhimõte, millega toetame omalt poolt laste ja noorte liikumisharrastust. Soovime, et Eesti ühiskond oleks liikuv, energiast pakatav ja terve!

Limpa lööb kaasa Tartu Maratoni lasteüritustel, kus lapsed saavad suusatades, joostes ja rattaga sõites spordirõõmu kogeda. Peale selle toetame ka teisi spordiüritusi, näiteks Maijooksu, Narva Linna jooksu ja Tallinna Maratoni lastejookse. Kõiki lastejooksude vapraid lõpetajaid ootavad diplom, medal ja kehakosutuseks Limpa limonaad. Samuti saavad lapsed käia Limpa suusakoolis, et arendada oma suusatamisoskusi.
Lisaks traditsioonilisele Limpa limonaadile pakume ka Limpa spordivett, mis on varustatud spordikorgiga ja sobib ideaalselt janu kustutamiseks.
Seega, kui soovid kogeda spordirõõmu ja nautida Limpa jooke, siis pole teha midagi muud kui liikuda! Üks klaas (200 ml) Limpa jooki annab sulle energiat ja jõudu, et 13 minutit rulatada, 9 minutit hüppenööriga hüpata, 7 minutit rattaga sõita, 12 minutit ujuda, 17 minutit jalutada või 11 minutit suusatada. Leia oma lemmikspordiala ja tunne rõõmu liikumisest!