25. mail esitleti Scania Tallinna esinduses Baltikumi esimest täiselektrilist raskeveokit, mis hakkab vedama Eesti suurima joogitootja A. Le Coqi kaupa. Uus veok on võimeline ühe laadimise ja täislastiga (14 tonni) läbima korraga kuni 250 kilomeetrit. Elektrisõiduki jalajälg (well-to-wheel) on võrreldes diiselveokiga kuni 99% väiksem.
Scania Eesti juhi Janno Karu sõnul on see esimene elektriveok, mis hakkab Eesti teedel sõitma, kuid lähiaastad toovad kindlasti lisa. Scania eesmärk on aastaks 2025 müüa Euroopas 10% uutest sõidukitest elektriveokitena ja aastaks 2030 peavad uutest veokitest pooled olema täiselektrilised. „Need sihid on otseses seoses Pariisi kliimaleppe eesmärkidega. Selleks et vähendada üleilmseid kliimamuutuste mõjusid, peame iga 10 aastaga vähendama 50% oma CO₂ jalajälge ja üks võimalus on masinapargi elektrifitseerimine,“ sõnas Karu. Ta lisas, et Scaniast sai 2020. aastal maailma esimene raskesõidukite tootja, mis seadis endale teaduspõhised eesmärgid vähendada kasvuhoonegaaside tekkimist äritegevuses ja oma toodetest.
Karu sõnul on maanteetranspordisektoris massilise rohepöörde tegemiseks vaja ületada kolm peamist takistust. “Elektriveoki hind on võrreldes diiselveokiga ligi kaks korda kõrgem, mis käib paljudele transporditeenuse pakkujatele üle jõu. Teisalt ei jagu maanteedel veel piisavalt laadimiskohti ja -võimsusi ning kolmandaks on vaja oluliselt suurendada taastuva roheelektri hulka. Nende kolme aspekti lahendamine vajab kindlasti ka riigi- ja Euroopa Liidu struktuuride tuge,” selgitas Karu.
Ta lisas, et elektriveoki keskkonnaeelised diiselveoki ees tulevadki esile eelkõige siis, kui sõidukit laetakse taastuva rohelise elektriga – sellisel juhul on sõiduki kogujälg (wheel-to-wheel) kuni 99% väiksem võrreldes diiselveokiga.
Eesti rohepöörde suunaja Kristi Klaasi sõnul moodustab transpordisektor kasvuhoonegaaside üldkogusest ligikaudu 17%. “Transpordisektori heite vähendamine on nii Euroopa Liidus tervikuna kui ka Eestis oluline väljakutse, kuna aastaks 2030 peame transpordi- ja põllumajandussektoris tervikuna heidet vähendama 13%, mis tõuseb pärast uue kliimapaketi läbirääkimisi tõenäoliselt 24%ni,” ütles Klaas.
Ta lisas, et neid eesmärke saavutatakse kolme komponendi kaudu: avaliku sektori eeskuju sõidukipargi hankimisel, keskkonnasäästlikumate sõidukite kasutuselevõttu toetav taristu ning erasektori huvi ja initsiatiiv. “Juba selle aasta suvest hakkavad avalik sektor ning riigiettevõtted hankima ainult keskkonnahoidlikke busse, veokeid ja sõiduautosid. Lisaks sellele on suur väljakutse sobiv laadimistaristu ning Euroopa Liidus toimuvad läbirääkimised, kui võimsaid ning kui pika vahemaa tagant peab üle Euroopa sobiv laadimistaristu olema välja ehitatud. Samuti on erasektori initsiatiiv väga oodatud, sest keskkonnast hoolivad ettevõtted on sageli teerajajad, kes testivad julgelt uusi tehnoloogiaid ja lahendusi ning on seeläbi suunanäitajad ka teistele ettevõtetele,” lausus Klaas.
A. Le Coqi juht Tarmo Noop sõnas, et tegemist on esimese veokiga, mille ettevõte endale soetab, sest transporditeenuse ostavad nad sisse. “Tavaline transporditeenuse pakkuja ei suuda praegu kõrge hinna tõttu soetada elektriveokeid, mistõttu on keskkonnasäästliku transpordi propageerimisel oluline just kliendi tahe muuta transport rohelisemaks. Meie soov on selge, mistõttu ostsime veoki ja anname selle oma logistikapartneri kasutusse. Ühtlasi läheb see kokku A. Le Coqi rohehüppe eesmärkidega jätta järeltulevatele põlvedele puhtam ja parem maailm,” lausus Noop.
Noop jätkas, et elektriveoki soetusmaksumus on võrreldes diiselveokiga küll kaks korda suurem, kuid selle eelis tuleb esile nii energiatõhususes kui ka kütusekulus. “Fossiilse kütuse hind liigub paratamatult pidevalt üles, kuid mida rohkem roheelektrit toodetakse, seda soodsamaks muutub elektriveoki läbitav kilomeeter. Praegu on elektrienergia hind kilomeetri kohta kolmandiku võrra soodsam kui diislikütuse hind,” täpsustas Noop. A. Le Coqi elektriveok (nagu kogu ettevõte tervikuna) kasutab vaid taastuvat roheelektrit.
Noop julgustab teisigi ettevõtteid tegema samu samme ning otsima pidevalt võimalusi jalajälje vähendamiseks. “Erasektor peab liikuma ees, siis tulevad ka poliitika ja otsused järele,” sõnas Noop.
A. Le Coqi elektriveok hakkab kaupa vedama Tallinnas. Kuna elektriveokil puuduvad sisepõlemismootor ja summutitoru, vähendab see nii linnas tekkivat müra kui ka heitgaaside hulka ning tagab puhtama linnaõhu.
Elektriveoki parameetrid:
Pikkus: 11,5 m
Telgede vahe: 5,75/1,35 m
Elektrikulu kilomeetrile: ~1,3 kWh/km
Kandevõime: 14 060 kg
Sõiduulatus: kuni 250 km
Mootori võimsus: 230 kw
Lisad: pealisehitus – furgoon tagaluuktõstukiga
Veoki kogukaal: 29 t
Veoakude mahtuvus: 300 kWh